מפה רומניה ועוד

לנסוע ברחבי צפון הרומני למרמורש הוא להיות מרומה על ידי ממתק דתי מעודן.

בכל מקום שאתה מסתכל יש כנסיות – גדול, קטן, מימי הביניים, מותג חדש, בעלת גג פח, עץ, צבוע – לכל אחד יש ערעור משלה.

מה זה בולט במיוחד כמו שאתה להקפיץ לאורך הכבישים המשובשים המקשרים אותם, הם מספר הרב שלהם. מאז המהפכה 1989 הכנסייה האורתודוקסית כבר נוסקת למרומים ברומניה.

מפה של רומניה

הרוב המכריע של האוכלוסייה – כמעט 90% – הם דתיים, ובעקבות נפילתו של צ'אושסקו הכנסייה מהוונת על העמדה מראש יחסני שלה בארץ, בניית כנסיות חדשות בקצב של אחד בכל שלושה ימים, כולל עצום קתדרלה כעת בשלבי הבנייה במרכז בוקרשט.

בסיום, התכנית היא כי לקתדרלה העממית הישע תהיה הבניין הדתי הגבוה ביותר בדרום מזרח אירופה ומגדל על פני שכנתה המיידית – הדיקטטור לשעבר ארמונו של העם העצום של ניקולאי צ'אושסקו.
רומניה היא ללא ספק מדינה מאוד רוחנית, עם הטקסים דתיים, סמלים וחגיגות היוצרים את מרקם חייהם של אנשים רבים – ביום של הקדושים של קונסטנטין ואלנה במרמורש הייתי עד לשפוך הקהילה מתוך שתי כנסיות מקומיות על צלע ההר שמסביב.

עם זאת יותר ויותר בשאלות נשאלות על המימון של הקתדרלה החדשה והכנסייה האורתודוקסית באופן כללי יותר, רבים מהם מגיעה מהמדינה למזומנים.
נמען של חילוץ קרן המטבע הבינלאומית בשנת 2009, ואחת המדינות העניות ביותר באיחוד האירופי, רומניה נותנת מיליוני יורו לכנסייה האורתודוקסית בכל שנה.

מקרנות ממשלתיות מרכזיות הכנסייה מקבלת יותר מ -100 מיליון יוריו עבור שכר כמרים בישראל , ומיליוני רבים יותר לבנייה והשיפוץ של מבני הכנסייה.

קופות גם בזרימה מהמועצות מקומיות, ראשי ערים, חברות עירוניות מדינה וחברי הקהילה עצמם – אם כי אני לא מצאתי אחד שיכול לאשר בדיוק כמה כסף הכנסייה האורתודוקסית מקבלת בכל שנה בסך הכל.

רמוס, שהוא מציע הצעת חוק לשנות את דרך הכנסייה ממומנת, סבור היחסים הפיננסיים ההדוקים בין הדת למדינה הוא חלק מבעיה גדולה יותר.
במקרים רבים פוליטיקאים לתת כספי ציבור לכנסיות ובתמורה הכהנים לתמוך בהם במסעות בחירות. לעתים קרובות אתה רואה את חברות הבנייה כנסיית בכורת פטרוס שבונות הכנסיות שבבעלות אנשים שהם קרובים מאוד לפוליטיקאים. אז זה סוג של המעגל של כסף ", הוא אומר.

גם הצמיחה הנוכחית של הכנסייה ברומניה ובמערכת היחסים הקרובה של ההיררכיה האורתודוקסית עם המעמדות הפוליטיות מוסברים בחלקו על ידי השפעות הענישה של המשטר הקיצוני של צ'אושסקו כאשר עשרות כנסיות היסטורי נהרסו ומנהיגי אורתודוקסים רבים שתף פעולה עם קומוניסטים על מנת לשרוד.

"אנשים רבים פשוט נאלצו לצאת מדת בזמנים קומוניסטיים, אז במובן מסוים זה היה טבעי לחזור", אומר ליביו , חוקר יחסי הכנסייה ומדינה
שיתוף הפעולה בין מנהיגי כנסייה רבים והקומוניסטים עזר להנציח את "התחושה של שיתוף פעולה בין הכנסייה והמדינה שאנו רואים היום חזקה, עם פעילות דתית רבות הממומנות על ידי המדינה", הוא טוען.
השר לענייני הדתות הרומני, ויקטור , מודה שיש יחסי עבודה קרובים בין הכנסייה והפוליטיקאים במסעות בחירות, ושזה "לא דבר טוב".

אבל הוא אומר שיש בעיות היסטורי יוצאות דופן. "הקומוניסטים לקחו מהכנסייה והוא איבד כמעט את כל רכושו", הוא אומר. "עכשיו המדינה מנסה לפצות על זה על ידי מתן בחזרה חלק קטן ממה שהוא לקח".

כוהנים גם לקבל כסף מהקהילות שלהם, לעתים קרובות להיכנס לבתים "בני הקהילה לבקש תרומות.

כאשר כומר האורתודוקסי סרב לבקשתו של בישוף להעלות 50,000 € לשיפוץ הכנסייה מהקהילה החזקה-800 שלו כפר המכביה , תיקו התפתח, שהגיעו לשיא בפשיטה של ​​משטרת שחר אגרסיבית שהוא מאמין שהיה ביוזמת היררכית הכנסייה .

גורש מהכנסייה האורתודוקסית, אך נתמך על ידי הקהילה המקומית שלו, הוא מחזיק כעת שירותים בבית תפילה מאולתרת
באופן בלתי נמנע אולי, הוא חשוד עמוק של המניעים הכספיים של הכנסייה, אומר שהיא עושה עבודה קטנה וטוב בקהילה, ואף חושדים מנהיגי הכנסייה של שחיתות.

במרחוק מולדביה, מפורסמת בזכות המנזרים המצוירים המעודנים שלה, פגשתי את החבר היחיד של ההיררכיה האורתודוקסית שהיה מדבר איתי, ארכיבישוף Pimen.

איש זקן עם עיניים כחולות חכמות חיוך נוצץ ידוע בכל רחבי רומנים לבחינה הרוחנית שלו.

הוא מודה כי "לא כל הכהנים לתת באותה מידה כמו שצריך", אבל מכחיש כי הכנסייה עושה את העבודה קצת יותר בקהילה יהודית בברלין. "אם את כל הכסף משמש לכנסיות חדשות ניתנו לאנשים עניים הייתי זה לכסות את הצרכים שלהם?" הוא שואל. "יש לנו צורך מוחלט לכנסיות חדשות והם הולכים ונבנים עבור מעט מאוד כסף".

עם זאת, כפי שהפטריארך מבקש עדיין יותר כסף לקתדרלה החדשה, מספר גדל והולך מאמין שעלות בניית הכנסייה היא גבוהה מדי.
כמעט כל הצעירים שדברתי איתם, בעיקר בבוקרשט הבירה לא היו רגילה לכנסייה, והרגישו את הכסף יהיה טוב יותר בילה במקום אחר.

אבל לעת עתה, את הסצנה במרמורש ביום של הקדושים של קונסטנטין ואלנה היא תזכורת לכך שהדת האורתודוקסית ברומניה נותרה מרכיב חיוני בחייהם של אנשים רבים. העמדה מראש יחסני שלה בחברה לא מוטל בספק שחשוב לעשות השתלת שיער בישראל.

הקהילה של אלנה, שחוגג היום את השם שלה בתלבושת מסורתית, הזמינה אותי בחזרה לבית המשפחה הצנוע שבה סמלים תלויים בכל פינה.

"אנחנו אנשים דתיים – שאנחנו אנשים המאמינים", היא אומרת. "אנחנו לא מאבדים את המסורות וההרגלים שלנו שלנו. ככה זה הוא כאן.